“Podcastul în România, 2020”. Primul studiu legat de evoluția și consumul de conținut audio în format digital din Romania

Square

Studiul inițiat de Banca Transilvania, a fost realizat de BRAT în perioada 17 iunie – 1 iulie 2020, și a avut că obiective stabilirea notorietății noțiunii de podcast în Romania, determinarea profilului ascultătorilor, a temelor de interes, precum și identificarea frecventei, a timpului mediu de ascultare, a modului în care descoperă conținutul audio și multe altele.

Studiul cuprinde utilizatorii de internet cu vârstă cuprinsa intre 16 – 50 de ani, aceștia reprezentând 8,5 milioane de oameni, volumul total al eșantionului care sta la baza realizării studiului este de 3.918 persoane, marja de eroare fiind de +/- 1.5%.

Ca prime cifre rezultate din studiu, 3,2 milioane de români ascultă podcasturi, reprezentând numărul total al ascultătorilor care formează, în momentul de fata, piață ascultătorilor de podcast din Romania.

“Podcastul în România, 2020”

Din punct de vedere al profilului ascultătorului de podcast în România, 45,7% sunt femei, 54,3 bărbați. 18% sunt ascultători fideli, ascultă cel puțin 1 sau 2 produse pe săptămână. Peste 21% consumă în paralel și platforme de streaming video online (Netflix sau HBOGO). Fascinant este că 83,2% au descoperit podcastul în România în ultimii 2 ani. O confirmare a exploziei în consumul de podcast romănesc.

8 ore și 30 de minute petrece un utilizator din mediul urban în medie, pe luna, ascultând podcasturi, iar 74% dintre ascultătorii de podcasturi declară că publicitatea în timpul podcasturilor nu îi deranjează. Podcasturile beneficiază de un public matur, mai educat, mai mult urban (44%) decât rural (29%).

Cât de des se ascultă podcasturile? 14.8% declară că ascultă de mai multe ori pe zi podcasturi audio, 12.5% zilnic, 17,4% de 3-5 ori pe săptămână, 18% de 1-2 ori iar 15,8% de 2-3 ori pe luna, respectiv 18,9% o dată pe lună sau mai rar.

Din punct de vedere al veniturilor, 6.3% dintre ascultătorii de podcast au venituri mai mari de 5.000 de lei lunar. Adică de aproape trei ori mai mulți decât în cazul utilizatorilor obișnuiți de internet, unde procentul este de 2.4%.

La întrebarea “De ce ascultați, de obicei, podcast-uri, fie ca materiale audio, fie în format video podcast?”, cei mai mulți dintre cei care au răspuns – aproape jumătate – o fac pentru divertisment (49.8%) sau relaxare (49,2%) dar diferențele vs. cei care fac același lucru pentru motive educaționale (48.2%) ori cultură generală / teme abordate (47.5%) sunt extrem de apropiate, în interiorul marjei de eroare.

De ce aleg oamenii sa asculte podcast? Din studiu reiese ca punctele forte ale acestui tip de media sunt:
• Gradul de independență pe care îl oferă. Peste 20.9% au ales ca motiv posibilitatea de a face și altceva în timp ce ascultă.
• Mobilitatea de mișcare și libertatea de a-și putea alege locul și momentul în care vor să asculte. O treime dintre ascultători s-au declarat încântați de acest lucru.
La polul opus, procentul celor care ascultă un podcast fiind atrași de notorietatea realizatorului este mic: doar 0,6% dintre ascultători menționează ca motiv „participarea celebrităților” și doar 0,7% sunt influențați de faptul că podcasturile sunt realizate de vedete.

Platformele obișnuite pentru a asculta podcast? 62.1% preferă format video-podcast (vodcast), 49,7% preferă să asculte pe website-urile celor care produc podcastul, 30,5% în aplicații specifice audio, 19,6% preferă download și ascultare offline și 2.9% au ales „alte metode”.

In ceea ce priveste platformele de distributie, Spotify și Google Podcasts detin grosul cu 31,4% respectiv 27,8% – fapt care duce la concluzia că Google domină scena (Google Podcasts + Youtube) masiv și în acest domeniu al distribuției de conținut digital.

Surprinzător, Player FM cu 19,1% se situează în România peste Apple Podcasts (12.5%). CastBox (4%) și Anchor (achiziționat de Spotify) cu 3,4% urmează > Spotify + Anchor adună astfel peste 34.8%, 2.9% alegând alte metode de ascultare.

„Impresia inițială că nu există un Youtube al podcastigului, pentru că lupta se dă între Google Podcasts, Apple Podcasts, Spotify + Anchor e contrazisă de studiu: practic, Youtube-ul podcastingului este, pentru români… Youtube. Urmat de Facebook, la jumătate (45,4% versus 91,7%). Totuși, scorul Spotify + Anchor (total aproape 35%) sparge monopolul Google care, să nu uităm, are și Google Podcasts care iată are un scor de 27,8%. Noțiunea de podcast, în sine, este alterată în România de faptul că interviurile video pe Youtube realizate și de multe celebrități au abuzat cumva de noțiunea de podcast. E un proces interesant, în plină evoluție, e devreme să tragem concluzii.” spune Dragoș Stanca Managing partner Thinkdigital și realizatorul podcastului UPGRADE 100.

La întrebarea “Unde ascultați, de obicei, podcast-uri, fie ca materiale audio, fie în format video podcast?”, în ciuda percepției generale că podcasturile se ascultă mai mult când te afli „în mișcare”, procentul de peste 85% ne arată extrem de clar că locul preferat al ascultătorilor de podcast este… acasă.

“Podcastul în România, 2020”

Cele mai importante podcasturi, din punct de vedere a notorietății?

“Podcastul în România, 2020”

“Podcastul în România, 2020”, este primul Studiu Național privind ascultătorii podcasturilor a fost realizat de Asociația BRAT la inițiativa Banca Transilvania – cea mai mare bancă din România – cu sprijinul Thinkdigital, prezentat astazi în avanpremieră, în cadrul evenimentului Podfest 2020. Studiul, pe scurt, poate fi vazut la Thinkdigital, aici.

Ceva de comentat?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.