100 Hungarian Minutes @ Pavilion

100 Hungarian Minutes @ Pavilion

pavilionModelul occidentalizarii fostului bloc sovietic
100 minute ungare

PROIECTIE

Joi 16 ianuarie 2014, 19.00

@ PAVILION | center for contemporary art & culture | proudly supported by UniCredit Tiriac Bank

Artisti: Miklós Erhardt, Zsolt Keserue, Gyula Július, Erika Baglyas, Gyula Pauer, János Sugár, Éva Emese Kiss

Curator: Gergo Horváth

Curatorul va sustine un Q&A dupa proiectii.
FB event: www.facebook.com/events/283481671803585/

“Ungaria a cunoscut o crestere economica foarte rapida dupa caderea comunismului, ulterior devenind la sfârsitul anilor ’90 statul model pentru multe din tarile din Europa Centrala si de Sud-Est, având o ideologie deschisa si democratica. Traind istoria comunista ca o experienta acumulativa în loc de una nostalgica, a fost poate printre primele si singurele tari din fostul bloc sovietic unde a fost evidenta ruptura dintre istoria recenta si lumea contemporana.

“Ce ma îngrijoreaza cu adevarat este cum dreapta radicala, ce a fost acum 20 de ani domeniul dreptei radicale, seteaza, chiar daca sunt o minoritate, ei seteaza agenda generala.”, afirma Slavoj Žižek. Dupa o alunecare neteda de la comunism la democratie, s-a putut observa o pendulare între politici de dreapta si de stânga, în ultima perioada dreapta câstigând tot mai mare teren. Este oare doar o perioada de tranzitie, sau se va schimba spiritul epocii pentru totdeauna? Ungurii tot timpul au fost nationalisti. Este acesta cheia succesului lor, sau se va dovedi în timp a fi elementul care va ruina statul? Poate o tara, care a fost fondata pe principii crestine, sa sustina aceleasi idealuri chiar si dupa un mileniu si în acelasi timp sa se considere un stat democratic? Daca aceasta mentalitate se va dovedi câstigatoare, va fi, totusi, o victorie pirica.

Într-o tara, care a produs laureati Nobel, artisti si curatori importanti si o scoala prestigioasa de psihanaliza, în ultimii ani artistii contemporani se lupta cu cenzura, traditionalismul, inegalitatea rasiala si etnica si cu mecanismul mental nationalist si agresiv al majoritatii decidente. Într-o tara în care miscarile extremiste prind tot mai mare avânt si instiga la ura atât pe plan national, cât si international, se simte presiunea politica atât în practica institutionala, cât si în discursul artistic, generând dezbateri continue în zona academica si lumea artei ungare.

Apare un paradox. Cum poate o tara având o istorie asa sângeroasa si extremista sa ajunga imaginea liberalismului în Europa si apoi sa devina exemplul unei politici discretionare, impusa de guverne radicale? Poate aceasta imagine liberalista exista doar la suprafata. Daca guvernul trecut trimitea masini de lupta împotriva revoltelor din Budapesta, care au pornit din cauza aceluiasi guvern, conducerea actuala a modificat constitutia fara referendum si spune ca un stat fara forta militara nu poate fi o entitate puternica. Lipsa coerentei în discursul conducerii, fie ea politica sau spirituala, produce un dezechilibru societal si o fractura între partile progresiste si cele traditionaliste. Nationalism si conservatorism vs progresism si contemporan.” (Gergo Horváth)

Gergo Horváth (n. 1993) este artist, curator si manager cultural. A studiat muzica, iar în prezent este student si este preocupat de teorie si arta contemporana. Se considera autodidact, chiar daca frecventeaza o universitate. Locuieste la Cluj si Bucuresti.

“100 MINUTE” este un program ce are la baza actul curatorial aplicat artei video care reflecta pozitia artistilor relationata social si politic tarilor din care provin. Pâna astazi au fost realizate 100 minute suedeze, olandeze, românesti, finlandeze si urmeaza sa fie realizate 100 minute americane si grecesti. Un proiect realizat de Razvan Ion si Eugen Radescu care au numit curatorii sectiunilor nationale.

Proiectiile video vor fi urmate de o sesiune de Q&A cu Gergo Horváth.

Publicatia proiectului va fi distribuita înaintea proiectiilor.

Imagine: still from video Miklós Erhardt, Havanna, video, 16’18’’, 2006. Courtesy of the artist.

Proiectul este sustinut de

PAVILION – journal for politics and culture, Bucuresti

C³ – Center for Culture & Communication Foundation, Budapest.

www.pavilionjournal.org