Aperitiv Creativ – dezbateri relaxate despre industriile culturale şi creative

Aperitiv Creativ – dezbateri relaxate despre industriile culturale şi creative

Aperitiv CreativMarţi, 13 mai 2014, are loc prima întâlnire din seria Aperitiv Creativ la librăria Humanitas Cişmigiu. Corina Şuteu, Oana Năsui şi Matei Martin vor discuta despre industriile culturale şi creative şi în ce măsură acest concept aduce o nouă perspectivă în discursul public despre politici culturale şi economice.

Aceasta este prima ediţie a evenimentelor lunare Aperitiv Creativ – dezbateri relaxate despre industriile culturale şi creative lansate de Asociaţia ORICUM.

Deşi este un termen folosit des ȋn documentele de politici publice la nivel european, nu există o definiţie clară a industriilor culturale şi creative. În România acest termen este prezent ȋn documente precum Programul Naţional de Guvernare 2013 – 2016, Strategia sectorială ȋn domeniul culturii şi patrimoniului naţional pentru perioada 2014 – 2020, Strategia Naţională pentru Competitivitate 2014 – 2020. Cu toate acestea, nu au avut loc dezbateri publice despre acest concept: anunţă el o schimbare de paradigmă ȋn ceea ce priveşte susţinerea artei şi culturii? Care sunt noile relaţii ȋntre economie, cultură şi tehnologie?

Prima menţiune a termenului de industrii culturale a apărut în anii ’40 ca o critică adusă industrizării culturii în societatea capitalistă. În anii ’90 termenul de industrii creative a fost recuperat de către guvernul Australiei şi Marii Britanii şi introdus în politicile lor culturale. Documentele create atunci punctează o schimbare de paradigmă, de la politici culturale la politici economice. Cu alte cuvinte, cultura creează bunăstare: creează locuri de muncă, este un export valoros, contribuie la dezvoltarea brandurilor locale şi naţionale, influenţează şi alte sectoare economice, atrage studenţi şi turişti.

Conceptul de industrii culturale şi creative a luat cu adevărat amploare ȋn 1997, atunci când prim-ministrul Marii Britanii, Tony Blair, a propus industriile creative ca motor de dezvoltare economică.

Raportul “The Creative Industries Mapping Document”(1998) a demonstrat că industriile creative erau o componentă importantă a economiei engleze, producând 5% PIB-ul ţării şi angajând peste 1.4 milioane de oameni. În centrele urbane acest sector era şi mai important: în Londra, de exemplu, unul din cinci job-uri create era în domeniul creativ, fiind al doilea cel mai mare sector economic după servicii financiare şi business.

 

Industriile culturale şi creative reprezintă un sector foarte important ȋn economia UE, având o rată de creştere peste nivelul altor industrii. În România industriile culturale şi creative contribuiau ȋn 2009 cu 5.93% din PIB-ul României şi produceau 141.000 locuri de muncă.

Despre Asociaţia ORICUM

Asociația ORICUM activează de peste 5 ani în domeniul industriilor culturale și creative. Misiunea noastră este de a deveni o sursă majoră de know-how pentru organizații de profil, artiști, creatori, instituții și firme. Prin proiectele dezvoltate ne-am propus să transformăm felul în care sectorul cultural și creativ contribuie la dezvoltarea României prin:
> Fixarea pe agenda publică a conceptului de industrii creative și colaborarea cu sectorul public pentru dezvoltarea domeniului;
> Demonstrarea legăturii puternice dintre creativitate și dezvoltare economică;
> Conectarea profesioniștilor din industriile creative astfel încât să contribuim la consolidarea breslei creative;
> Dezvoltarea sistemulului educațional din România în spiritul creativității

Mai multe informaţii pe www.oricum.ro,www.facebook.com/oricum