A mai aparut un radio online...

A mai aparut un radio online…

“Marea Britanie va fi anul acesta prima țară din lume în care jumătate din cheltuielile de publicitate merg în mediul digital, potrivit TheGuardiancare citează eMarketer”, stire publicata de Pagina de Media, aici. “Este vorba despre o piață care totalizează puțin peste 16,2 miliarde de lire sterline (TV, ziare, outdoor, radio, online și mobile). Creșterea puternică este dată de „explozia” achiziției de tablete și smartphone-uri. Potrivit sursei citate, publicitatea pe mobile va crește cu aproximativ 45% anul acesta, ajungând la 3,3 miliarde de lire sterline.”

În România, digitalizarea mai are de asteptat.  Contrar vanzarilor de televizoare inteligente si Full Hd “fără numar”: “Operatorul national care transmite posturile publice de televiziune solicita Guvernului prelungirea transmisiei analogice, in paralel cu cea terestra digitala. Cererea vine in ciuda obligatiilor asumate de Romania la nivel international privind incetarea totala a emisiei analogice incepand cu 17 iunie 2015.” scrie Hotnews.

Din păcate, lipsa de interes faţă de subiectul digitalizării în România este prezentă şi în cazul radioului. Săptămâna trecută la RFI, s-a vorbit despre radio şi viitorul acestuia. Discuţia, foarte interesantă pentru cei care iubesc radioul, nu a reuşit să ajungă la o concluzie despre ce trebuie sa aduca viitorul. Ne aflăm în Europa, într-o comunitate de ţări, însă suntem la cel puţin câteva graniţe distanţă când vine vorba de radio.

În Marea Britanie, radioul s-a reinventat, oamenii îşi cumpără aparate radio cu wi-fi, bune de pus în bucătărie, capabile să-ţi ofere sunetul unui radio online fără să dai power la vreun computer, doar aşa, într-o plimbare tradiţională pe o scală. Acolo, digitalizarea frecvenţelor radio a făcut ca FM-ul să fie eliberat de “cei mari” şi lăsat proiectelor radio dedicate comunităţilor locale, proiectelor ambiţioase, studenţeşti, radioului şcoală. Radioul a intrat acolo în era DAB şi îi este foarte bine . Prin acest pas, radioul s-a adaptat tehnologiilor cu care audienţa deja s-a împrietenit. Radioul a acceptat astfel nevoia de mobilitate a ascultătorului şi încearcă să ţină pasul cu dorinţele acestuia.

La noi, radioul continuă să mizeze pe imobilizarea ascultatorului, în bucatarie, în maşină, în trafic. De conţinut, ce ar mai fi de spus? Pare suficient să plătim ascultatorul să nu schimbe frecvenţa. Da, radioul FM pierde din audienţă, cifrele din toamna lui 2014 confirma asta, aici.  Conform Pagina de Media:

  • “Cele mai multe posturi de radio au înregistrat scăderi în privința audienței la nivelul Capitalei.
  • Radio ZU și Pro FM sunt posturile cu cele mai mari scăderi, primul a pierdut 45.000 de ascultători, în timp ce postul grupului Pro a avut în toamna lui 2013 cu 24.000 de ascultători mai puțin decât în aceeași perioadă a lui 2012.” (audiente toamna 2014)

Aflat în concurenţă cu telefonul inteligent sau tableta, în ţara care se grabeşte sa adopte 4G-ul pe mobil, FM-ul poate pierde în faţa radioului online. Din pacate, 4G nu este peste tot. La margine de Bucureşti abia vorbeşti la telefon din lipsa existenţei semnalului. Iar radioul online arată neconvingător fiind dominat de proiecte mici, trecătoare.

Radioul online pierde foarte mult pe propriul său conţinut, rezultat ori dintr-o comoditate sau din lipsa ambiţiei. Pentru a face radio pe internet, este nevoie de multa putere de munca, mult voluntariat, şi apoi o minimă viziune, o ţintă clară, ca radioul sa nu fie doar aşa, cu numele. Să nu fie doar un proiect cu care îşi satisface un “om de radio” cheful de a pune muzică.  Trebuie sa câştige audienţă prin conţinut şi interactivitate. Apoi, e nevoie de ceva creativitate ca live-stream-ul unui radio online sa genereze un minim venit. Este nevoie de creativitate pentru ca ceea ce are de oferit radioul online  sa poata fi contorizat, contabilizat, gestionat, aici unde traim, cu toate ca online inseamna world wide web. Asta-i cu adevarat greu, dar nu imposibil.

Care e de fapt ambiţia unui radio online? Că daca vorbim despre aceeaşi “oameni de radio” care îşi doresc libertatea pe care o nu o mai gasesc în FM, atunci proiectul online nu are şanse să reziste în timp.  Spun asta cu gandul la cei aproape trei ani cat ne-a tinut pe noi ambitia, creativitatea, puterea la Radio Alternativ. Este deci o cale pe care am fost mulţi. Surprinzător pentru mine este ca parcă nu învaţă nimeni nimic din experienţele precedente. Radioul online se lanzează astăzi ca o “minunată invenţie”, când de fapt, calea a fost de mult bătătorită.

Radioul online trebuie să iasă din camera antifonata în care FM-ul stă înţepenit. Să fie în stradă, să transmită în direct de oriunde, să pună muzică, să pornească dezbateri, să fie! Calculatoarele care mixează muzica stăpânesc FM-ul. Online-ul trebuie să fie altceva.

Daca aţi înteles asta, va mai spun în final doar atat.. Succes!