Când ochii te ajută să „asculţi” muzica

Square

Ați remarcat cu câtă efervescență vorbesc oamenii de la radio despre „cel mai nou single” al trupei nu știu care, prezentat în exclusivitate la radioul care trebuie? O lansare de videoclip, la radio. Mie îmi pare puțin aiurea, dar e bine și așa. În România, fără radio sau cele câteva website-uri care scriu despre muzică, ți-ar fi dificil să găsești noutatea în grămada de muzici de pe platformele de streaming.

Din sondajul realizat în 2018 de I.R.E.S. numit „Românii și muzica”, am aflat că 59% din cei chestionați au ca sursă principală pentru muzică, radioul. La egalitate cu.. televizorul!

Dacă luăm în considerare audiențele ridicole ale posturilor tv de muzică de la noi, și ceea ce aleg ei să promoveze pe sticlă, întreb retoric, de ce atâta muncă pentru nişte trupe de a face videoclipuri, dacă oricum nu le difuzează nimeni?

Un posibil prim răspuns ar fi dorința artiștilor de a fi văzuți, iar asta e bine pentru că în România, când vine vorba de consum de muzică pe internet, Youtube este la putere! Din păcate, cei mai mulți dintre utilizatori nu își privesc mobilul în timp ce ascultă muzică.

Și totuși, lupta este câștigată de imagine în dauna radioului. Descoperirile par să se facă aşezat comod în faţă televizorului. Da, am spus că oamenii ascultă, însă nu sunt suficient de atenți la ceea ce ascultă, iar aici muzica, bine plasată pe sticlă, poate face minuni. Iată câteva exemple.

Prin 2017, un anume Michael Kiwanuka primea un e-mail de la managerul său cu o solicitare ca piesa sa „Cold Little Heart” să fie utilizată într-o miniserie HBO numită „Big Little Lies”, cu (Reese Witherspoon, Nicole Kidman și Alexander Skarskård). Nu era prima dată când îi era solicitată o piesă pentru un viitor show tv, însă de cele mai multe ori piesele nu ajungeau să prindă pelicula, așa că nu și-au pus multe speranțe. Și-au amintit de asta imediat dupa premiera serialului „Big Little Lies”, când paginile de socializare ale artistului au explodat de cereri, vizualizari și like-uri. Era clar, piesa a fost utilizată, și nu într-un moment pasager din film, ci chiar în deschiderea serialului.

Productia HBO „Big Little Lies” intră în al doilea sezon al său în 2019, fiecare sezon având câte 7 episoade. Pe IMDB serialul are 8.6 stele din 10.

Revenind la Michael Kiwanuka, acesta spune în Forbes: „Când scriu muzică, îmi imaginez mereu cum ar fi pusa piesa mea pe imagine … Relația mea cu auzul câtorva melodii preferate a fost aproape mereu legată de un film”. Un astfel de film care l-a inspirat încă de la început a fost „Jackie Brown”, piesa „Across 110th Street” al lui Bobby Womack deschide filmul lui Tarantino.

Când a lansat „Love & Hate”, Kiwanuka a trimis discul la posturile de radio din SUA, dar albumul a fost ignorat. Unul dintre motive fiind lungimea pieselor de pe „Love & Hate”, versiunea originală a „Cold Little Heart” având 9 minute și 57 de secunde. După apariția în „Big Little Lies”, radiourile din Statele Unite au devenit brusc receptive, melodia înregistrând în prima luna o creștere în numarul de difuzari de aproape 5.000%.

Kiwanuka a înțeles de aici că oamenii sunt mai dispuși la atenție în fața televizorului decât lăsând radioul pornit toată ziua cu muzica „în fundal”. „Lumea este atât de rapidă, dar când privesc ceva, oamenii sunt forțați să asculte. Că le place, sau nu le place, cel puțin ascultă.”

HBO a lucrat și în România cu o trupă pentru coloana sonoră a serialului „Rămâi cu mine”. byron a compus coloana sonoră pentru producția HBO România, serial care are un singur sezon. Pe IMDB a reușit să strângă 7.4 stele, iar byron să realizeze un întreg album din care cântă adesea piese în concertele lor live.

De altfel, piesa „Masă pentru doi” înregistrată pentru acest serial, se afla în topul celor mai vizualizate videoclipuri byron pe youtube, cu 425 de mii de vizionari. Pe primul loc se află piesa byron „Cu capul în nori” care a depășit 1 milion de vizionari (în timp ce versiunea în engleză a acestei piese, „Road Trip” are numai 49 de mii de vizionari).

Un ultim exemplu de muzică ce prinde viaţă înainte de prima difuzare la radio, ba chiar, înainte de debutul discografic. Ronny Morris este un cântăreţ şi compozitor danez, iar de ani buni compune muzică. În toamna lui 2018 a debutat cu albumul „Sweet Silence”, câteva piese de pe acest disc fiind mai întâi premiate pentru prezenţa lor în filmele de la Hollywood. Serialele tv „Brothers & Sisters”, „Ghost Whisperer” și „One Tree Hill”, dar şi în producţia internaţională a lui Pernille Fischer Christensen „O familie”, în toate găsim muzica lui Ronny Morris.

Ronny Morris şi-a dorit ca prin muzica sa să readucă în prezent melodicitatea unor trupe ca The Beatles, Fleetwood Mac sau REM. „Sunt foarte ok cu muzica de astăzi, dar îmi lipseşte cu adevărat atenţia cu care se făcea producţie muzicală altădată. Sper ca oamenii care ascultă muzica mea, să se poată conecta cu întregul, cu imaginea pe care acest album o descrie.”, spunea el pentru RFI.

Mai jos, Ronny Morris explică cum a reuşit ca muzica sa fie premiată la Hollywood Media Awards. O bună concluzie pentru acest articol, în speranţa că îi va motiva pe artiştii români spre mai multă creativitate, în afara partiturii muzicale.

Valentin Panduru

Ceva de comentat?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.