Cristian Raduta expune la 418 Contemporary Art Gallery

Cristian Raduta expune la 418 Contemporary Art Gallery

Cristian Raduta418 Contemporary Art Gallery are placerea sa va invite la expozitia Unattended Ceremony, semnata de Cristian Raduta. Artistul se afla deja la cea de-a treia sa expozitie personala în spatiul galeriei. Expozitiile anterioare, Alb de corn (2010, curator Aurelia Mocanu) si Terraferma (2011, curator Adriana Oprea), alaturi de participarile sale în rezidentele estivale de la Cetate, organizate de Fundatia Joana Grevers, în parteneriat cu 418 Contemporary Art Gallery, începând cu anul 2008, demonstreaza o colaborare fructuoasa ce dateaza de peste sase ani si care  s-a concretizat în numeroase expozitii locale si internationale, participarea la târguri de arta internationale, publicarea unor cataloage etc.

Vernisajul va avea loc luni, 3 martie 2014, începând cu orele 18:00. Expozitia se poate vizita pâna la data de 30 aprilie 2014, de luni pâna vineri, între 11:00 si 19:00. Un catalog cu lucrarile recente ale artistului si cu texte critice aparute în ultimii ani va fi disponibil cu ocazia noii sale expozitii.

Ceremonia neonorata sau “Locul spre care ne grabim mereu si ajungem mereu prea târziu”

Cristian Raduta este un artist preocupat. De arta ca subiect, de arta ca obiect, de evolutiile si schimbarile continue din peisajul artistic contemporan, de relatiile operei cu spatiul, de reinventarea unor forme consacrate, primordiale si de crizele care pot aparea pe parcursul unei opere.

Activitatea sa sustinuta si prolifica din ultimii zece ani ar descrie fara urma de îndoiala o personalitate artistica plenara, asezata, de ce nu, patriarhala – a tacerii si a volumelor albe de piatra si gips ce se vor transforma în creatii metafizice, în spatele carora apare corpul încordat al artistului-barbat care ciopleste si modeleaza neîncetat, ca sa descriem doar un instantaneu cu care ne-am obisnuit în imaginile cu sculptori în atelier, de acum si de aiurea. Cristian Raduta nu face obiectul acestei descrieri, ba dimpotriva, fascinatia sa pentru aceste volume se transforma în explorare continua care duce la transformare si schimbarea sensului. El ia un volum grosier si îl face diafan sau aduce în opera animale exotice ca sa sublinieze stranietatea, alienarea sociala. Rinocerul cu formele sale stranii, acest melanj de stângacie, timiditate si violenta a devenit de peste noua ani, personaj. Asa cum un scriitor cerceteaza ani de zile acelasi personaj, la fel sculptorul cerceteaza aceeasi forma. Pâna îi respira aerul. Apoi, impregnat de aceasta descoperire, merge mai departe, transformat. De la delicatetea paradoxala a unui corp violent, artistul a ajuns în mod spontan la violenta latenta a unor spatii sigure si la anxietatea generata de acestea. Simbol al sigurantei si soliditatii – zidul de beton – devine aici obiect al stagnarii, drumul fara întoarcere. Aceste momente de criza pot aparea în existenta oricarui om preocupat de lucrurile incuantificabile, asa cum este arta în stare pura, în timpul creatiei si în mintea artistului.

Anxietatea artistica cotidiana se materializeaza adesea în aceste ziduri de beton, din cauza idealurilor suprapuse, listelor prea lungi de sperante, dosarelor prea stufoase de calatorii râvnite, cerintelor mult prea mari si promisiunilor mult prea mici. Abrutizeaza într-atâta, încât se ocoleste miezul problemei, subiectul acestei anxietati, arta însesi. Ca un fluture prins într-o mansarda cu ferestre închise, artistul încearca sa scape din propriile frici vatamându-se pe sine si propria creatie. Facând-o din ce în ce mai mica, mai sfioasa si mai rar.

Cristian Raduta, care nu face deloc obiectul descrierii de mai sus, simte în proximitatea sa acest pericol si îl materializeaza într-un proiect despre curse întrerupte, despre blocaje, întârzieri, rute ocolitoare si fluturi fragili prinsi în ziduri de beton.

Celebrarea vietii, “ceremonia” simbolica pe care aceasta o implica si toate ritualurile necesare sunt adesea neonorate din cauze multiple. Vitalitatea si seva pot seca adesea, iar arta intra în conflict cu existenta atunci când nu este o prelungire fireasca, ci o entitate izolata într-un turn de fildes intangibil. Adesea, un artist îsi poate construi opera ca pe un castel imaginar, pe care nu îl va locui niciodata, ci doar îi va purta numele. Cele mai recente lucrari ale lui Cristian Raduta sunt o combinatie de materiale rezistente (ciment, rasina, os) si materiale fragile (scobitori, crengi), de volume întregi si taieturi expresive, care întrerup armonia formei. Dimensiunile obiectelor sunt înselatoare – micul devine mare si marele devine mic. Copacul e miniatural, steagul e supradimensionat, iar scobitorile pot fi sulite înfipte în zidul unei cetati.

Arta lui Cristian Raduta de azi se situeaza între activism si poezie, iar rinocerul sau emblematic i-a împrumutat epiderma tabacita, din care au crescut ziduri. (Simona Vilau, curatoare, februarie 2014)

Cristian Raduta (n. 1982) traieste si lucreaza la Bucuresti. Face sculptura, desen si instalatie si detine un doctorat în arte vizuale (2013). A fost studentul artistului Mircea Spataru (promotia 2005) si, în prezent, este lector universitar asociat la Universitatea Nationala de Arta din Bucuresti, sectia Sculptura. În perioada 2006-2008 a fost bursier “Vasile Pârvan” la Accademia di Romania din Roma, iar din 2008 este reprezentat de 418 Contemporary Art Gallery, alaturi de care a participat în numeroase proiecte personale si de grup. Lucrarile sale se regasesc în colectii publice si private din tara si strainatate, precum Canadian Clay and Glass Gallery, Waterloo, Ontario, Colectia MNAC Bucuresti, Art in Embassies Collection, U.S.A. etc.

418 Contemporary Art Gallery
Intrarea Armasului 12, sector 1, Bucharest
Tel: +40 211 78 33 Mobil: +40 747 480 630
E-mail: joanagrevers@418gallery.com  simona.vilau@418gallery.com  stefania.oprina@418gallery.com
www.418gallery.com